blank

Noorwegen 2007

2007-08-05 Noordwaarts!

Al om half negen staan we op. En na het ontbijt (waar zowel Iracema en José toch niet zijn) rijden we om half tien richting Dieske. Het eerste stuk gaat snel. Er wordt zelfs eventjes 170km/h gereden! Maar als Petra het stuur overneemt beginnen de files en de wegwerkzaamheden. Pas om drie uur zijn we in Hannover. Dieske is snel gevonden en rap gaat het weer naar het noorden. Nog even een bakkie doen op een autohof en dan de rest van de A7. Even rekenen leert dat we nog behoorlijk moeten opschieten om om middernacht de boot te halen. De dames snappen er niets van, want de boot gaat om 2 uur... Als de afslagnummers één cijferig worden is het tijd wat te eten. Neumunster wordt met een visite vereerd, helaas blijkt het restaurant / biergarten van de lokales schuber gartenverein dicht te zijn, dus moeten we echt het stadje in. Na wat touren wordt tegenover het station standaard gegeten. Denemarken gaat vlot en om kwart over twaalf zijn we bij de boot.
Sinsheim - Hannover - Hirtshals

2007-08-06 Westwaarts!

Het boarden begint pas om half twee hetgeen de korte nacht niet langer maakt. De tijd wordt verdaan met wat lezen. Nog snel douchen en dan slapen... tot zeven uur. Dan is het weer douchen, buiten kijken en de boot af. Na een half uurtje ontbijten we op een schitterend plekje. De volgende stop is "Arhus" cafetaria, een track stop met een terras met een fraai uitzicht. De refill is "graatis". Over Kaukeli rijden we naar boven. De eerste "oude weg" omweg doen we vrijwillig. Hoogtepunt van deze weg is het oponthoud door de geiten die de weg versperren. Ze klimmen zelfs met hun voorpoten op onze voorruiten om te zien of we wat lekkers bij ons hebben! De tweede "oude weg" omweg is helaas niet vrijwillig. De tunnel word opgeknapt en we gaan als konvooi over de oude weg, inclusief vrachtwagens en alles. De Vølldaltunnel is wel open, maar ontdaan van de slijtlaag en dat rijdt wat typisch. Vanaf Odda voelt de rit als thuiskomen. Kinsarvik is oud en vertrouwd. Pa en Ma staan al aan de fjord. Het wordt een genoeglijke avond.
Langesund - Ringøy

We zijn er bijna
Autodeks zijn saai

2007-08-07

Lekker uitgeslapen na drie korte nachten. Daarna met een lekkere plons in de fjord. De ochtend wordt doorgebracht met lezen en fysio-oefeningen. Na de lunch gaan we met de auto naar Malbö. We zetten de auto één parkeerplaats te ver neer, maar dat levert ons een prettig stukje inlopen op. Bij het trollentreintje gaat het pad omhoog. De natuur zorgt voor ons met aardbeitjes en framboosjes. De klim `komt niet' en opeens zijn we boven, bij een veld bosbessen. Via de hoogvlakte lopen we naar Vøringvossen, een waterval die enigszins tegenvalt. Dan weer naar beneden naar de auto. 's Avonds eten we pas laat en we besluiten de dag erna nog geen grote tocht te gaan maken. Na een spelletje LSD gaan we naar bed.

2007-08-08

Weer zijn we vrij laat het bed uit en Dieske en Dirkjan wagen een plons. Petra zit met een snee in haar voet aan de kant. Na weer wat lezen (in de tent vanwege de wind) gaan we naar Kinsarvik voor inkopen. Noorse supermarkten zijn grappig, met lappen stof en boormachines. En ook de prijzen zijn het kijken waard. We rijden naar boven naar de tweede waterval voor een lunch. Dan gaan Dirkjan, Koos en Petra naar boven voor het bezichtigen van de volgende twee. Heen via de bosweg, terug via de rotsige weg. Voor Petra wel spannend. De watervallen zijn mooi en ook hier zijn weer framboosjes. Terug bij de auto zien we Dieske en Manda weer. De pruimen op de terugweg zijn erg lekker en de pasta die we erna eten ook. 's Avonds bereiden we de tocht van de komende dagen voor.

2007-08-09

Vroeg de tentjes afbreken en inpakken. Om elf uur vertrekken we vanaf Hjolmø richting Stavili. De kende route naar Viveli voert over de hangbrug. Gedrieën is dat wel spannend. Lunch boven Viveli is heerlijk en nog mugvrij. Als we goed en wel langs de Vono lopen gaat Petra onderuit en daarna zijn er muggen, waar we niet meer vanaf komen. Langzaam wordt de verdediging opgebouwd: petten, jassen, muggennetjes... Na Vinoheller over een nieuw pad langs de zuidkant van Reinavatnet. Petra heeft haar eerste sneeuwveld en bij de cup-a-soup zijn er wel heel veel muggen. Onder Brattefonnhögcli zetten we de tent neer. Er staan zowaar andere tentjes in de buurt en er is een sneeuwveld voor de Saroma. Poedelen gebeurt in het meertje onderaan het sneeuwveld, brrr! In verband met de muggen eten we de boerenkoolstamppot in de binnentent. Dat is best warm met zijn vieren. Petra slaagt voor de Saromatest.

2007-08-10

Bij het rijst-gestampte muisjes ontbijt zijn er nog steeds muggen. Om tien uur vervolgen we onze weg naar Staveli. Dan verdwijnen de muggen: ideaal! Om de omweg over Staveli te voorkomen steken we bij het uitstromen van het Lonavatnet de beek over. Via een groot sneeuwveld lopen we omhoog door het Lonaskarvet. Als het uitzicht op de andere kant zich opent, gaan we lunchen. Daarna is het redelijk vlak over Helnaberg richting Fagradal. De huisjes van Peisabotn zijn fraai oud (1885). Helaas zijn er ook weer muggen. Bij het eerste hutje van Fagradal zetten we de tent neer. De pot schaft Spagetteria plus, wat meer dan voldoende is. Wederom zitten we in de binnentent... Erg warm dus. Als Koos water kookt komen we erachter dat er in de tent maximaal drie mensen rechtuit kunnen slapen.

2007-08-11

Koos is jarig vandaag. Hij is er ook al vroeg uit, dus wekken met `Lang zal hij leven' gaat niet lukken. Het ontbijt schaft havermoutpap met lauwe thee en mug. We zien drie mannen met paarden aan de teugel langslopen. De achterste draagt kaplaarzen om de dieren door meren te kunnen lootsen, in plaats van langs de gladde bergpaadjes. Om negen uur zijn we wer op pad. We lopen via Fagradal en Finnabu en zingen alle verjaardagsliedjes die we kennen. Vlak voor de lunch, is er een mooi uitzicht: 360 graden lang. Dan gaat het vrij stijl naar beneden het Veiydal in. Vanaf daar gaat het enorm drassig naar Viveli. Daar klaart het weer enorm op en de laatste paar kilometer naar de auto gaan snel. Bij de Joker wordt twee liter chique Diplom Is gekocht en op de camping wordt deze smakelijk verorberd. De avond gaat snel voorbij met poedelen, douchen en lezen.

2007-08-12

Nu een echt verjaardagsontbijt. De rest van de dag wordt besteed aan wassen, lezen en zonnen. 's Avonds maken we een kampvuur en bakken we broodjes.

2007-08-13

Dieske, Dirkjan en Petra beginnen de dag met een frisse duik. Daarna is het tijd voor handwas deel twee. 's Middags rijden we gevijven naar Kinsarvik om daar met de boot naar Udne te gaan. Daar is een folken museum over de Hadanger regio. Veel kleding en violen. Als we net klaar zijn met de binnententoonsteling, begint het verschrikkelijk te onweren. Eerst maar een kopje koffie dus. Buiten zijn er veel leuke huisjes en lezen we de informatie erover in houterig en slordig engels. Om tien over vijf nemen we de boot weer terug. Terwijl we erop wachten zien we nog (waarschijnlijk twee) bruinvissen zwemmen. Terug in Kinsarvik kopen we ansichtkaarten, benzine en eten. Dan gaan we weer terug naar de camping. Het avondeten is `hap', oftewel soep die geen soep meer is. De avond brengen we door met lezen, kaarten schrijven en de tocht van morgen voorbereiden.

2007-08-14

We staan al om kwart over zes op en gaan met de auto naar Helne. Daar kopen we een kaart en gaan we met het bootje naar Sleipa. Het is hier veel kouder dan met de vorige tocht, maar er zijn geen muggen! We lopen naar Heinseter (waar twee deuren boven elkaar zijn tegen het insneeuwen) en dan richting Fagerheim. Ietsje naar Heinbunuten tuimelt Koos voorover in de derrie: alles eronder, waaronder neus, bril en oren. We maken hem zo goed als het gaat weer schoon, al is dat lastig zonder stromend water in de buurt. Vlak na Thiishytta, bij een riviertje zetten we de tenten neer. En zodra ze staan gaat het regenen. Dat is goede timing! We eten bamisoep en ondertussen doen we spelletjes.

2007-08-15

Om kwart voor zeven opstaan. Tijdens het inpakken van de tent is het droog, maar daarna gaat het weer regenen... Maar vooral is de wind stevig en koud. De combinatie geeft een koude, natte broek. We besluiten dus de snelste route naar huis te nemen en bij Fagerheim aan de warme chocomel te gaan. We lopen in twee uur zonder pauze naar de hut. Maar daar blijkt de hut dicht te zijn, omdat er een cursus voor geodeten aan de gang is@ Dirkjans eerste poging tot een lift lukt (hij heeft niet stil hoeven staan) en hij haalt voor ons de auto op. Dan maar warme chocomel in de hut van Halme, mèt wafel! Weer terug in Ringøy blijkt dat niet alleen wij last hebben gehad van de wind. Manda heeft aan het eind van de nacht de tent maar plat gegooid en is in de auto gaan zitten. Een De Waard tent is stuk gescheurd.... De camping is verlaten op iemand van de staf na die de takken opruimt. We zettende tentjes erg stevig en iets hogerop neer, tegen het takken gevaar. De middag wordt besteed aan opruimen en boedel scheiden. Geen Diplom Is dit keer, daar zijn we te koud voor. Wel Rommegrot. De tenten worden met stormlijntjes vast gezet, al blijken die gelukkig niet nodig.

2007-08-16

Vanmorgen verder opruimen en boedel scheiden. Om een uur of half twaalf rijde we weg, uitgezwaaid door Manda, Koos en Dieske. Bij Brimnes nemen we de pont naar Bruravik. We touren lekker. In Voss doen we boodschappen en lunchen we. We maken een detourtje bij Flåm en vanaf Aurland nemen we de oude weg naar Laerdal. Deze weg is erg mooi, met mooie uitzichten en over de fjell. We proberen ook nog een stafkirke te zien, maar de entreeprijs van KR65,- is ons iets te veel. Uiteindelijk zetten we de tent op in Maurvangen, een hut/camping. Het is al erg laat (acht uur) dus snel de tent inrichten, eten en slapen.

2007-08-17

Uitslapen, wassen, route kijken, schoenen poetsen, kaarten schrijven, oftewel een standaard Dirkjan rustdag. Om een uur of vier gaan we nog even richting Beitostølen voor boodschappen, wat 30 kilometer verderop ligt.

2007-08-18

Vroeg op en inpakken voor de grote tocht. Met de auto helemaal naar de parkeerplaats aan de overkant van de weg, en van daar met een pendelbus naar Glendesheim. We willen onze tocht aan de overkant beginnen, maar er blijkt geen brug te zijn! Gelukkig is er een vriendelijke Noor die ons naar de overkant roeit. Vanaf daar gaat de tocht via Reirungsbuin en bruggen over de Varga en de Leirungsåe. naar de `zuidelijke' Leirungsdalen. Dirkjan ziet de eerste lemming rondom Semelhøe. Het dal is erg mooi, vooral in de richting die wij oplopen: wilde beek en gletsjers. Rond de 1400m lijn is het nogal drassig en we raken het pad kwijt. Omdat het al aan de late kant is zetten we daar ook maar de tent op. Het badderen is heel erg koud, maar het eten (Beef Stroganof) smaakt heerlijk.

2007-08-19

Tijdens het thee zetten spot Dirkjan een rustige lemming. Uniek voor die beestjes! Als we gaan lopen vinden we het pad al snel weer terug,... en raken we het weer kwijt en vinden we het weer terug...Nou ja, de hele morgen gaat dat zo door. Opeens schiet een lemming tussen ons op het pad en probeert Dirkjan aan te vallen. We raken niet heel erg onder de indruk van het wegjagen! De eerste grote hindernis is de waterval met uitzicht op de Leirungsbraen. Tegelijk met ons proberen anderen het hogerop, maar wij zijn er eerder overheen. Dan gaan we bergop en over een steenveld naar het eerste meer (1578m). Al snel zien we een kudde rendieren naast het meer staan. Erg mooi. Rond het tweede meer loopt het minder snel door een zeer lang steenveld en dan moet de afdaling naar het Torfinnsdalen nog komen! Om de concentratie weer op peil te brengen lunchen we er vlak voor (en koelen we ontzettend af door de ijzel). De daling is erg steil en glad en we zijn blij als we na een uur beneden staan. Maar dan is het nog niet afgelopen met het lastige lopen, want we moeten nog veel steenvelden over. Hand in hand lukt het wat beter. Er wordt nog even geschuild onder een grote steen en dan zetten we de tent op aan het begin van het tweede meertje in het dal (1490m). Het blijft ijzelen/regenen en om warm te worden en te blijven kruipen we er al vroeg in. Daarna pas laat eten (Sort'a shepperds pie).

2007-08-20

Weer vroeg op en inpakken. Het weer is nog steeds niet opgeknapt. Wel blijkt - af en toe als er een gat valt in een wolk - dat we weer super mooi staan: met uitzicht opeen gletsjer (Mesmoghinden). Het begin gaat vrij snel en is mooi met een paar schitterende zijmorenen. De rivier oversteken is redelijk lastig maar goed te doen. Om twaalf uur kruisen we de 1300m lijn en omdat die vlak voor de moeilijk uitziende afdaling ligt, lunchen we daar. Af en toe hebben we een mooi uitzicht op de Gjende (de verschillende instromende watertypes hebben allemaal een andere kleur en mengen amper). De afdaling is inderdaad niet leuk. Enorm steil en glad met dit weer! Veel stukken dus op handen en voeten en kont. We doen er een uur over naar de 1100m lijn. Daar wordt het helaas niet veel makkelijker, want het aangelegde pad naar de brug is erg glibberig en zompig. Dat kost ons nog een uur. Maar vanaf de brug zijn we zo bij de steiger van Gjendebu. Terwijl we wachten op de pont, nemen we een soepje en thee. De tocht van de pont is mooi en heeft uitzicht op de Bessegengraad. En het geeft Petra een uur en een kwartier om op te warmen! De tent zetten we weer op in Maurvangen, en omdat het weer is opgeklaard kunnen we eens buiten eten! We zien veel veldmuisjes.

2007-08-21

Om half acht gaan we er uiteindelijk uit en stoppen we alles in de auto. De uiteindelijke bestemming is richting Oslo, maar de detour is een rondje Jotunheimen. Bij Lom bekijken we de plaatselijke Stavkirke. Lief klein en erg veel details. Het kerkje (en de begraafplaats) zijn nog steeds in gebruik. Dan gaat het omhoog richting Sognefjellshytta en komen we dicht langs gletsjers. We lunchen iets na de pas met een schitterend uitzicht. Dirkjan mag de weg naar Øvre Årdal rijden. Ook dat is een mooie weg en ook een uitdaging! Net als Remco een paar jaar terug zit hij nu ook te zweten. Auto Fred vindt het fantastisch! In Øvre Årdal doen we boodschappen en dan is het zo snel mogelijk naar een camping in de buurt van Oslo., Maar dat blijkt moeilijker te zijn dan gedacht, want of de `campings' zijn alleen geschikt voor caravans (en zien er dichter bevolkt uit dan de plaatselijke dorpjes) of er zijn totaal geen, en dan ook helemaal geen, voorzieningen! Via de ANWB camping gids komen we uit op een `gezellige familiecamping' in Onsaker (zuidelijke van Hønefoss). Maar als we daar de tent neerzetten blijkt het vergeven van de muggen. Vandaar dat we al bijna niemand buiten zagen! Om half negen staat de tent en om negen uur eten we pasta. Daarna heel snel slapen.

2007-08-22

Weg van deze camping! Snel ontbijten en alles gaat weer in de auto. Via de voorsteden van Oslo (onder andere Asker) rijden we naar het zuiden op zoek naar een camping aan de zee. Vlak voor Filtvet is het raak, op een plek die niet eens op de kaart aangegeven staat (Solbergstøa, coördinaten 59.59344; 10.61542). Veel huisjes en vaste caravans, maar een klein stukje voor een stel tenten met een keurig, uiterst simpel toiletgebouwtje en met uitzicht op de fjord. We relaxen helemaal bij deze aanblik! Tent rustig opgezet en lekker in het zonnetje gezeten. Beetje wassen, beetje organiseren, beetje lezen. 's Avonds kijken we met een glaasje wijn in de hand naar de voorbijvarende ferries.

2007-08-23

Weer vroeg opstaan en met de auto richting Asker. Daar pakken we de trein naar Oslo S. `Volgens het boekje' beginnen we op de Karl Johans Gate. De dom kunnen we helaas niet in vanwege een restauratie en dus sjezen we de straat door richting het paleis. Daar zien we de (oefening van de) wisseling van de wacht: jonge broekies die heel erg lang in de volle zon staren. Waarom ze nou precies zo lang stilstaan is een raadsel, want na een sjiek uitziende auto die langsrijdt blijven ze stil staan. Via een omweg lopen we terug naar het parlement voor de rondleiding. We zijn precies op tijd. De uitleg over het functioneren van het parlement is interessanter dan het gebouw. Omdat ook de aula van de Universiteit gesloten is (te laat in het seizoen) lopen we naar de haven voor een lunch. Daarna gaan we naar het Vigeland park. De weg erheen blijkt een leuke winkelstraat te zijn en ook lopen we langs het oude ijsstadion. De beelden in het park zijn mooi. Vigeland is vooral goed in kleine kinderen en oudjes. Elk afzonderlijk beeld geeft een andere emotie weer. Na een terrasje in het park lopen we weer terug naar het centrum, waar we (as usual) nog even de boekhandel bezoeken. Extra leuk dit keer, want de scholieren kopen nu hun boeken. Met de trein weer terug en in Asker boodschappen doen. 's Avonds gaan we nog even lekker lezen.

2007-08-24

Weer een rustdag, een echte dit keer. Dus laat opstaan en dan lekker lezen en bekijken wat we de komende dagen gaan doen. Na de lunch nemen we een duik in de Oslofjord, die af en toe een golfslagbad lijkt, wanneer er een grote boot (Colorline) langsvaart. Het enige nuttige dat we vandaag doen is het grondig onderhanden nemen van onze schoenen.

2007-08-25

Alweer vroeg opstaan en richting het Setesdal. We doen nog even boodschappen in Lier, maar dan gaat het snel via Kongsberg en Notodden naar de 45. Vanaf Valle (ongeveer om drie uur) begint onze zoektocht naar een geschikte camping en vooral ook, een geschikte wandelkaart. Maar het gebied blijkt een ski-gebied te zijn, en dus zijn er vrij weinig kaarten. Uiteindelijke vinden we een redelijke camping in Haugen en een wandelkaart vlakbij. Helaas zijn onze buren op de camping Duitse seizoensbouwvakkers en worden we getrakteerd op urenlange Snappie-muziek. We vluchten met boek en thee naar de camping-keuken. Vlak nadat we eindelijk gaan slapen, houdt de muziek gelukkig op.

2007-08-26

Half zeven op voor onze laatste meerdaagse tocht. Het regent echter al vrij veel en als we boven bij het begin van de tocht zijn (Månafossen) regent het alleen maar meer. Het ziet er ook niet naar uit dat het snel weer op gaat houden. We besluiten dus maar koffie te gaan drinken in plaats van te gaan lopen. Slecht weer programma wordt Stavanger. Na de natte lunch lopen we naar het Hermetikkmuseum, over het inblikken van sardines. Klinkt saai, maar blijkt ontzettend leuk te zijn! Een Noorse video over reclame blijkt erg goed te volgen. Ook zijn er veel oude machines (in de oorspronkelijke hal) die met nepvisjes laten zien hoe het proces verliep. De nepvisjes hebben niet eens allemaal dezelfde grootte - geniaal! Boven is een hele collectie bliketiketten te zien. Verder bezoeken we in Stavanger de Dom - mooie simpele kerk, soms foeilelijk aangekleed - en lopen we wat rond. Om een uur of half vier zijn we weer bij Fred. We touren langs de kust richting zuiden en vinden uiteindelijk in Egersund (Hauen) een camping. 's Avonds lekker rustig aan. De radio in de douche doet goed.

2007-08-27

Als we wakker worden is het droog, maar als Petra terugkomt van het douchen regent het alweer. We pakken in en rijden richting het oosten. Ten westen van Hauge maken we een mooie detour over een klein bochtig weggetje. In Flekkefjord doen we onze (hopelijk laatste) boodschappen en vlak erna lunchen we. Fred waggelt al zo'n beetje de hele ochtend, en omdat we het niet helemaal vertrouwen zoeken we in Lyngdal een garage. Freds linkerachterwiel blijkt een hobbel te hebben, waarschijnlijker door een zijwaartse remactie. Nu zit dus de reserveband op de originele velg. De tent vindt een nieuw plekje in Grimstad, aan de kust na een erg leuk weggetje. De camping eigenaren zijn heel aardig, we krijgen zelfs een uitdraai van de wereldomroep mee. 's Avonds lekker lezen en een ommetje langs de baai.

2007-08-29

Opstaan, douchen en inpakken. Om half tien rijden we weg van de camping. Via detours (410 en 411) komen we aan in Risøy, waar de pont naar Øysang niet vaart. Dus rijden we maar om de baai heen. Vlak voor Portør op de rotskust koken we een maaltje nasi. Dan verder naar Stabestad, waar we wel de pont kunnen nemen, naar Kragerø. Het stadje is wel aardig en we bezoeken nog even de Gunnersholme, maar dat stelt niet veel voor. We kopen nog een liter Diplom Is, dat we nog te goed hebben. Dan gaan we snel naar Langesund voor de grote boot. We komen daar exact en zoals gepland om half vijf aan. Tijdens het wachten verorberen we ons ijs. Op de boot proberen we direct te gaan slapen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Dirkjan lukt het nog wel, maar bij Petra blijft het bij dommelen en boekje lezen.

Aankomst in Langesund

Dieske en Petra uit roeien
Koos en Petra bij de controle van de derde Kinsarvik waterval
Waterval boven Kinsarvik

Wolken in Hjolmo
Het vertrouwde beeld over de Veig bij Viveli

Het dal van de Veig uit, weg van de muggen
De weidsheid van de Vidda
Er lag nog sneeuw

Eten koken bij het eerste kampje
Eten koken

Blik richting Stavali
Lunch bij ??

Zoek de hutjes

In de ondergaande zon bij het tweede kampje
Muggen zijn ook dol op hoeden
Vrolijkheid op de Vidda

Hadangerjokulen op de achtergrond
Terug bij Viveli en de Veig
En tot slot het ijs!

Broer en zus aan de roei
De fotograaf ontdekt

Live roeierwissel
Aanleggen

Wolken boven Halnefjørden
De halnekongen maakt vaart op de Halnefjørden
Van Halnefjørden naar Hein

Een bijna horizontale regenboog
Hein, op 1100m
Een tweede deur, voor als er sneeuw ligt

Lunch met uitzicht op het westen, Halnefjørden
Lunch
Kampje met heel veel wind

De tent naar hogere grond
Afscheid van Dieske en ouders
Fred op de pont Brimnes - Bruravik

Uizicht over Aurlandsfjørden, vanaf Aurlandsvegen
Blik over de Aurlandsfjørden, richting Flåm
Aurlandsfjørden, vanaf hogerop

Fraaie golven achter een bootje

Gjendesheim

De ruigte bovenin Leirungsdalen
Rendieren

Hoogste punt
Onder gletsjers en wolken in Torfinnsdalen
De tent in Torrfindsdalen

Fraaie eindmorene met meertje
Rendieren
Onder de wolken ligt Gjende

Dat was een rappe daling...
Stafkirke van Borgund
Gletsjer bovenin Leirungsdalen

Gjende
Bootje terug naar Gjendesheim
Aankomst bootje

Donkere wolken boven Gjende
Daar komen we vandaan

Het bootje bevoorraadt ook de hut Gjendebu
Gjende
De draai naar Memurubu

Besseggen
Daarachter liepen van op dag één

Het vertrekpunt
Detail stafkirke Lom

Kerkhof stafkirke Lom
Lom stafkirke
Fraaie spiegelingen boven op Sognefjellsvegen

Fanneråken
Ook Fred geniet van Fanneråken
Er is een belangrijke iemand op het slot te Oslo

Vigeland park
Petra als japanner in Vigelund
Fraaie granietenbeelden in Vigelund

Op een hoopje!
Emotie in Vigelund
Fraai hek

Stena snelt achter de tent langs
De rokerij van het sardientjesmuseum
De inblikafdeling

De onthoofdmachine
Gamle stavanger
Interieur van de kerk te Stavanger

Zonsondergang aan de kust bij Grimstadt
De laatste lunch in Noorwegen

2008-08-28

's Ochtends doen we het lekker rustig aan in het zonnetje. Na de lunch rijden we naar Arendal. Het is een rustig stadje aan zee, met lieve huisjes. Er is niet bijster veel te doen, maar erdoorheen struinen is wel leuk. Op een terrasje wordt het eerste Noorse biertje genuttigd. Ook in Noorwegen schijnt tonic zonder gin een nieuw concept te zijn... Terug op de camping zoeken we alvast wat spul uit voor de terugreis. Avondeten doen we naast ons vuurtje, bestaande uit één blok hout, die we niet weer mee terug wilden nemen naar huis. Als het uit is en de maan opkomt maken we nog een avondwandelingetje langs de baai.